Vroeger was het zo dat je een abonnement voor je mobiele telefoon afsloot en dat je daar dan direct een telefoon bij ‘kreeg’. Dat zetten we even tussen haakjes, omdat dit natuurlijk helemaal niet gratis was. Het maandelijkse bedrag voor de telefoon was gewoon al meegenomen in het bedrag dat je als consument per maand moest betalen. De slimme consument wist dit natuurlijk al lang. Let hier de volgende keer bij abonnement verlengen ben eens op.
Duidelijk wat de kosten zijn
Maar na wat gedoe is dit voor de consument allemaal een stuk duidelijk geworden. Je kunt nog steeds een mobiele telefoon bij de provider afnemen, maar je moet hier een koop op afbetaling voor afsluiten. Je betaald nog steeds aan de provider een maandelijks bedrag, maar het is nu duidelijk hoeveel je voor de telefoon moet betalen.
Dit maakt het allemaal een stuk overzichtelijker. Slimme consumenten doen er goed aan om bij de volgende verlenging eens te overwegen of dat nieuwste model smartphone echt wel zo nodig is. Je huidige telefoon kun je best nog wel een poosje blijven gebruiken toch? Misschien moet je schermpje worden vervangen of de batterij, maar dan kun je weer verder. Als je jouw huidige mobiel nog eventjes blijft gebruiken, dan valt dat maandelijkse bedrag dat je betaald voor het toestel dus weg bijvoorbeeld bij simpel 1 jaar. Dat kan je al snel een paar honderd euro per jaar schelen. Toch leuk, nietwaar?
Het is ook goed voor de wereld
Vanuit het ‘consuminderen’ principe is het ook goed, want het scheelt weer alle uitstoot die het kost om een nieuwe telefoon te maken en te verschepen. Wellicht is dit laatste punt voor veel mensen niet zo belangrijk, maar toch wel leuk om te weten dat je meehelpt aan een iets betere wereld en het je ook nog geld scheelt. Ben je nu een echte fan of is je telefoon echt aan vervanging toe is het natuurlijk een ander verhaal.