Waar eerst de hippe bedrijven begonnen met adverteren op Instagram is het inmiddels mainstream geworden. Of je nu groot of klein bent, B2B of B2C klaten probeert te bereiken, op Instagram gebeurt het. Overweeg jij ook Instagram adverteren? In dit artikel vertellen wij je er alles over.
Doelgroep Instagram
In principe maakt het niet uit welke doelgroep jij probeert te bereiken, met bijna 5 miljoen gebruikers in Nederland bevindt nagenoeg iedere doelgroep zich op Instagram. Instagram biedt hiermee mooie kansen, ook voor jouw merk. Kansen om naamsbekendheid te genereren, in contact te komen met je doelgroep maar zeker ook om
Wat kost het om op Instagram te adverteren?
Hierboven hebben we al kort aangestipt dat adverteren op Instagram tot de mogelijkheden van ieder bedrijf ligt. Je bepaalt zelf hoeveel budget je in wil zetten. Wat de exacte CPM (kosten per 1.000 impressies), CPC (kosten per klik), CPL (kosten per lead) of CPA (kosten per aankoop) is, is vooral afhankelijk van de periode dat je adverteert en de doelgroep die je wilt bereiken. Zijn er veel adverteerders in die in dezelfde periode adverteren als jij? Dan drijft dat de prijs op, Instagram werkt namelijk volgens een veilingmodel.
Hoe werkt het om op Instagram te adverteren?
Heb jij al ervaring met adverteren op Facebook? Dan is adverteren op Instagram een fluitje van een cent. Heb je nog geen ervaring, dan kan het verstandig zijn om een bureau in te schakelen, er zijn namelijk nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden. Je wilt niet dat je campagne een flop wordt, enkel en alleen omdat je campagne niet op de juiste manier is ingezet.
Facebook ads manager
Het inregelen van een Instagram campagne werkt op dezelfde manier als het inregelen van een Facebook campagne, namelijk via de Facebook Ads Manager. Nadat je bent ingelogd in de Facebook Ads Manager bepaal je je marketingdoelstelling (merkbekendheid, betrokkenheid of conversie). Vervolgens kies je je doelgroep, je plaatsingen (Instagram overzicht, Instagram Explore, Instagram Stories etcetera). Dan stel je je budget en looptijd in, last but not least upload je je Instagram advertentie. Dit kan zijn een foto, een video, een carrousel of story.
Bovenstaand stappenplan klinkt misschien vrij simpel, maar specialisten kennen door hun jarenlange ervaring best practices die jij waarschijnlijk niet kent. Dus, tenzij je een in-house online marketeer hebt is het verstandig om adverteren op Instagram uit te besteden.